Brev:
Natamning og mad
19. februar 2013
Alder:
5 mdr.
Natamning og mad
Hej Helen.
Så må jeg lige have dig med på råd igen. Nok mest et spørgsmål om det er meget normalt eller om jeg gør noget forkert.
For snart 5 mdr. (Her den 29. februar bliver han 5 mdr.) fik vi vores 3. guldklump, som nu er en stor basse på 8 kg og mangler absolut ingenting på sidebenene eller lår. Jeg har fuld ammet ham siden fødslen. For ca. 2 uger siden begyndte han at smage på grød (risgrød med frugtmos) og det er såment faldet i god jord - han får det kl. Ca. 19.30 og spiser en stor portion synes jeg (4 spiseskefuld grød + 3 teskefuld frugtmos med top), hvilket han har gjort fra start. Han kommer så i seng ved 21.00 tiden, hvor jeg ammer ham. Ammer ham lidt oftere om aftenen. Har prøvet med kartoffel/gulerødder, men det kan jeg godt glemme, han laver nærmest "bræk-lyde".
Jeg ammer ham, når han kommer op af søvn + når han bliver lagt hen og sove. Formiddag sover han mellem 2-3 timer og eftermiddag 2-2 1/2 time. Nogle gange får han en halv til en time ml. Kl. 17 og 19, men det er langt fra hver aften det lykkes os at få ham til at tage den halve time!!! Og så dribler han snarest i seng kl. 20 end 21.
Nå, nu til mit spørgsmål, når du ved lidt om vores dagsrytme. :-)
Jeg har altid skulle op og amme om natten, men han har kunne sove 4-6 timer inden han meldte sig - det har i hvert fald været sjældent jeg var oppe hos ham før 3 timer efter han blev lagt efter måltid og jeg har kunne holde ham hen med sut nok i hvert fald 1 time.
Men de sidste 3 uger har han ville spise hver anden time om natten og sutten har han nægtet at tage og jeg kan umuligt holde ham lidt hen med den uden han bliver hysterisk. Han falder så i søvn ved brystet igen når det er tømt.
Jeg synes jo, at søvnen burde blive bedre med alderen, men i vores tilfælde er det lige omvendt. Kan efterhånden sætte uret efter hans opvågninger. Han sover i soveværelset hos os, hvilket også er lidt nyt for ham (kom derind for 4 uger siden), da han og jeg ellers har sovet i værelset ved siden af soveværelset. Mon det er det, som har gjort det? Måske der er for mange lyde, mon han skal ind på sit eget værelse (som ligger lige op af soveværelset)?
Gør jeg noget forkert ? Skal der mere mad/grød ind i hverdagen ? Er det normalt, at de i denne alder vil spise mere om natten ?
Synes du engang lavede et helt "dagsprogram" vedrørende mad for en baby på den alder, men kan ikke finde det nu.
En veninde jeg har mener godt, at man kan "tvinge" børn på 5 mdr. til ikke at skulle spise om natten - hvilket er hendes projekt med deres lige p.t. Men der har jeg en anden mening, er barnet sulten skal det da have mad, men synes godt nok det er mange gange om natten han vil have nu!!
Håber du har guldkornene, der bare virker!!
Tak for en god hjemmeside. ;-)